– Det er et yrende liv her, forteller Group CMO i Svalinn Group, Marius Teige.
Sammen med sine kollegaer i Svalinn har han tatt med seg en utstilling av et vin- og modningsrom som kan romme hele 1000 vinflasker.
På messen samles produsenter og leverandører fra mat- og drikkevarebransjen, og i løpet av fire hele dager anslås det at rundt 25 000 besøkende vil ta turen gjennom dørene. I år er temaet «Kraften til å ta Norge videre», og Teige forteller at det er fokus på både bærekraft og rekruttering av unge talenter til bransjen.
– Vi vil gjerne være med på å ta Norge videre ved å dele av vår kompetanse innen korrekt oppbevaring av mat, og presentere våre tjenester og kompetanse for bransjen. Vin- og modningsrommet vi har tatt med oss skiller seg ut ved å skli inn som en del av miljøet hvor gjestene spiser, istedenfor å være plassert på kjøkkenet, sier han.
Rommet måler 3 x 2 meter, og har blitt godt besøkt disse dagene.
– Det har vært veldig spennende og gøy å få presentere rommet og mulighetene vi kan tilby, og det har absolutt vært et blikkfang på messen, forteller Teige.
Med mange besøkende, og et bredt spekter av utstillere, er Teige imponert over alt det spennende man kan få med seg på messen. Han forteller at arenaen er en viktig møteplass for Svalinn og deres samarbeidspartnere.
– Det er helt klart viktig for oss å besøke kunder og samarbeidspartnere, og holde oss oppdaterte på det som skjer i bransjen. Det er mange nyvinninger i år, og teknologien har helt klart gjort sitt inntog i mat- og drikkebransjen!
Vin- og modningsrom er noe Svalinn har lang erfaring med å bygge. Teige forteller at messen var et perfekt sted å vise at et kjøl- og fryserom også kan være en del av interiøret.
– Som regel forbinder kunder og samarbeidspartnere, som er tilstede på denne messen, Svalinn med kjøl- og fryserom som er lokalisert utenfor gjestenes rekkevidde. Men vi har materialer og muligheter som gjør at et vin- eller modningsrom kan bli endel av en restaurant eller et hotell, og være et showrom for de gode råvarene som tilbys.
På messen presenteres en rekke nyvinninger, men Svalinn sitt fokus er tydelig på flere av de viktigste bærebjelkene innen mat- og drikkebransjen. Hygiene og korrekt matoppbevaring er viktige stikkord, ifølge Teige.
- Vi ønsker at våre rom skal ta vare på hovedessensen av det våre samarbeidspartnere driver med, nemlig råvarene. Det er avgjørende at rommet er godt isolert, holder jevn og riktig temperatur og er enkelt å holde rent, sier han.
Å ivareta maten på best mulig måte er en av Svalinns viktigste prioriteringsområder, og selskapet har derfor solid kompetanse for å sikre at temperaturen i rommet holdes stabil. Teige forteller også at mange lurer på materialvalg og hvilke muligheter som finnes, og han sier:
- Vi er glade for å dele vår kunnskap med andre i bransjen.
På denne måten vil Svalinn bidra til å styrke Norges posisjon videre.